Jeep Home Jeep Geschiedenis Jeepgroet

Jeep Reclame

Jeep Spreuken Jeep Te koop
Jeep Agenda Jeep Foto's Mijn Jeep Jeep Gastenboek Jeep Links Jeep Forum

De belangrijkste gebeurtenissen in de meer dan zestig jarige geschiedenis van de Jeep...

Nog voor het begin van de tweede wereldoorlog werden er in 1938 Amerikaanse bedrijven gezocht die de uitdaging wilden aangaan om een voertuig te ontwikkelen dat de motor met zijspan moest vervangen. Van de 135 potentiŽle fabrikanten namen slechts Bantam, Ford en Willys-Overland de uitdaging aan en produceerden elk 1.500 exemplaren die een uitgebreide test moesten ondergaan. Willys produceerde voor deze test de Willys MA. Uiteindelijk bleek het model van Willys-Overland als beste uit de test te komen en na toevoeging van enkele pluspunten van de Bantam- en Ford-modellen werd de productie van de Willys MB 4WD gestart in 1941. Er werden meer dan 700.000 exemplaren van gebouwd. De Jeep was geboren.

De soldaten waren enorm enthousiast over de Jeep. Legerwoordvoerder Ernie Pyle zei ooit: "Ik denk niet dat we de oorlog door hadden gekomen zonder de Jeep, die alles kan en overal komt. Betrouwbaar als een hond, sterk als een paard en wendbaar als een geit. Hij kan twee keer meer hebben dan waarvoor hij ontworpen is en als je hem gewoon bent, rijdt hij niet eens zo slecht." In BelgiŽ hielp een Jeep zelfs drie als Amerikanen vermomde Duitse soldaten ontmaskeren. Toen de wacht een Jeep zag rijden, met de kolonel op de achterbank, rook ze onraad: een echte Amerikaan had namelijk achter het stuur gezeten.

Willys fabriek in Toledo (1946) toen er een aantal CJ-2A 's op het terrein stonden. Jeeps in de Salon Bruxelles
 

Bron: "De Jeep in Nederland"

 

1940 In november 1940 werd de Willys Quad voorgesteld aan de U.S. Army. Dit prototype was slechts het begin. Hij is de vader van de MB, CJ series, en de Wrangler.
1941 Begin 1941 werd de Quad verfijnd en zo ontstond de Willys MA. Er werden zo'n 1.500 exemplaren van gemaakt voor verdere militaire proeven.
1941 De Willys MA kreeg enkele verbeteringen mee van de Bantam en Ford modellen en zo werd de Willys MB gebouwd. Hiervan werden er meer dan 700.000 stuks gemaakt, waarvan 368.714 door Willys-Overland. Samen met de Wilys MA mochten zij naar de Tweede Wereldoorlog.
1945 Eens de oorlog gedaan was, bleven er talrijke Jeeps achter. De bevolking kon deze nuttig gebruiken bij het bosbeheer en op de boerderij. Later werd de Jeep ook gebruikt als recreatief vervoermiddel. Willys-Overland zag dit reeds aankomen en ontwikkelde een prototype, de CJ-1A (Civilian Jeep). En vanaf 1945 rolde de CJ-2A van de band. Dit was de eerste burgerlijke Jeep met een automatische ruitenwisser, een achterklep, grote koplampen en nog meer extra's
1946 In 1946 werd de voorganger van de Cherokee geboren, nl. de Willys Station Wagon. Deze werd volledig uit staal vervaardigd. Hij werd op de achterwielen aangedreven en kon tot zeven personen vervoeren en had een topsnelheid van 65mph. Vanaf 1949 was er ook een vierwielaandrijving en een zescillindermotor beschikbaar.
1948 De CJ-3A is gelijkaardig aan de CJ-2A maar heeft een betere ventilatie, een voorruit uit ťťn deel en de ruitenwissers kwamen aan de onderkant van de ruit.
1948 In 1948 kwam de Jeepster op de markt. Dit was een sportief tweedeurs cabriolet model, aangedreven door de achterwielen.
1950 De M-38 verving de Willys MB en was gebaseerd op de CJ-3A, maar kreeg een waterbestendig ontstekingsysteem en een oorlogsuitrusting. Deze 60.345 exemplaren werden speciaal gemaakt voor de oorlog in Korea.
1951 De M-38A1 werd ontworpen voor het leger. Hij kreeg een langere wielbasis, een aangenamere wegligging, een krachtigere motor en een meer ronde body. Hiervan werden er 90.529 exemplaren vervaardigd.
1953 Willys-Overland werd overgenomen door de Kaiser Corperation.
1953 De opvolger van de CJ-3A werd de CJ-3B. Hier kwam de motorkap omhoog om plaats te bieden aan de krachtigere "Hurricanne" viercilinder motor. Er werden 155.494 exemplaren van gemaakt.
1955 Tien jaar lang werd er een variant van de CJ-3A gemaakt. Deze DJ-3A (Dispatcher) kreeg tweewielaandrijving en was te verkrijgen in een cabrio, hardtop en half/full-top uitvoering.
1955 De CJ-3B werd vervangen door de CJ-5, wat een slag in de roos was. Hij werd meer dan dertig jaar gemaakt in verschillende uitvoeringen zoals de Jeep Camper, 462, Renegade, Super Jeep, Golden Eagle en Tuxedo Park. Een versie met tweewielaandrijving (DJ-5) werd gemaakt tot en met 1974.
1955 Om meer passagiers of bagage te kunnen vervoeren, werd de CJ-6 gebouwd. Deze was 20duim langer dan de CJ-5. Ook hier werd een variant van gemaakt met tweewielaandrijving, n.l. de DJ-6.
1956 De M-170 had als basis de CJ-6. Er konden verschillende soorten bodys geleverd worden, zoals voor transport van de troepen of voor een veldziekenwagen.
1962 In begin 1962 was het de beurt aan de Wagoneer, de voorloper van de Sport Utility Vehicles. Het allereerste voertuig met een automatische transmissie gecombineerd met vierwielaandrijving en onafhankelijke voorwielophanging. Hier werd voor het eerst (standaard) het comfort van lederen bekleding, airconditioning en een stereo radio/cassettespeler aangeboden.
1962 In 1962 kwam de Gladiator Pickup eraan. Deze werd gemaakt uit het onderstel van de Wagoneer. Hij was beschikbaar in zowel twee- als vierwielaandrijving en werd een zeer aantrekkelijk bedrijfsvoertuig.
1970 Jeep kwam in de handen van American Motor Corporation (AMC).
1974 In 1974 zag de Jeep Cherokee (SJ) het levenslicht en werd bijzonder populair.
1976 De zevende generatie van de civiele Jeep, de CJ-7 kreeg een 10duim kleinere wielbasis dan de CJ-6 en had zo de beste wegligging van de CJ's. Ook kon er voor het eerst gekozen worden voor stalen deuren. Tot op vandaag is dit een populair vrijetijdsvoertuig.
1976 De CJ-8 is gelijkaardig aan de CJ-7, maar is een kleine pick-up versie met een 10duim langere wielbasis.
1984 De nieuwe Cherokee XJ kwam er in 1984. De verkoop van deze compacte SUV met twee 4WD-systemen en de keuzemogelijkheid uit twee of vier deuren overtrof alle verwachtingen.
1987 In de lente van 1986 kwam de Wrangler YJ op de markt, welke de CJ-7 verving. Hier waren verhoogd comfort, verbeterde besturingskwaliteiten, een aantrekkelijke look, gecombineerd met de duurzaamheid en de terreineigenschappen van de CJ de kenmerken. Door sommige Jeepers waren de rechthoekige koplampen minder geliefd.
1987 Op 5 augustus 1987 kwam Jeep in handen van de Chrysler Corperation.
1993 In 1993 werd de gloednieuwe Jeep Grand Cherokee ZJ geÔntroduceerd. Met keuze uit drie 4WD-systemen kaapte deze van bij de lancering de meest prestigieuze onderscheidingen in zijn categorie weg.
1996 Eind 1996 werd de Wrangler TJ voorgesteld. Onder het stevige ladderchassis kwam een Quadra-Coil ophanging, die zowel de on- als off-roadcapaciteiten ten goede kwamen. Het interieur werd ook volledig aangepast aan de moderne behoeften, met o.a. standaard een dubbele airbag. De TJ kreeg ook de geliefde ronde koplampen terug.
1999 Het neusje van de zalm kwam er in 1999 met de nieuwe Jeep Grand Cherokee WJ. Met onder meer full-time 4WD en tal van luxe accessoires, zoals een sensor die de lichaamstemperatuur meet zodat inzittenden elk hun persoonlijke omgevingstemperatuur toebedeeld krijgen.
2001 In 2001 was het dan de beurt aan de Jeep Liberty die in Europa de Cherokee XJ verving en met de naam New Cherokee (KJ) door het leven gaat. Hier werd het comfort verhoogd door overal gebruik te maken van spiraalveren en vooraan van een onafhankelijke wielophanging. Ook werd het uiterlijk totaal aangepast, maar het Jeepkenmerk (grill met zeven sleuven en ronde koplampen) werd niet vergeten.

Vanwaar dan de naam Jeep?

Tot de jaren '50 droegen de Jeeps de merknaam Willys. Pas in juni 1950 deponeerde het bedrijf het merk Jeep zowel in de Verenigde Staten als in het buitenland. Nu is Jeep een gedeponeerd merk van Daimler Chrysler.
Er zijn echter drie theorieŽn over de naam Jeep:
-Afgeleid van de afkorting G.P. (General Purpose) gebruikt door het Amerikaanse leger.
-Afgeleid van G.P. welke de codenaam was die een concurrent aan zijn ontwerp had gegeven. (G voor Government en P verwijzend naar de wielbasis van 80 duim).  
 -Een testpiloot had het voertuig Jeep genoemd in navolging van het stripverhaal van Popeye uit 1936. Eugene the Jeep. Eugene is een wezentje uit de vierde dimensie. Hij overwint alle hindernissen en verricht kleine wonderen
 
Ook is lang niet iedereen er over eens als Jeep nu met een hoofdletter "J" of kleine letter "j" geschreven moet worden.  Het is zo dat de militaire voortuigen "jeep" als opschrift hebben met een kleine "j".  De burgerversies dragen dan weer het opschrift Jeep met een hoofdletter "J".  Het is dus niet zo dat een jeep een 4x4 voertuig is van een ander merk, zowel een jeep als een Jeep zijn echte Jeeps!  Maar onze spellinggids zegt dat merknamen met een hoofdletter geschreven worden, dus net als Bic en Kodak schrijven we Jeep dus met een hoofdletter.

Stuur me een mailtje Vragen, opmerkingen of suggesties? Mail naar de Webmaster.

Terug naar het begin van deze pagina.