Hier kan je zien wat er allemaal moest gebeuren, om deze Jeep terug rijvaardig te krijgen. Tussen de aankoop en deze werken, is er geen 20km met de Jeep kunnen gereden worden. Alle ellende met de verkoper kan je hier lezen..

De motor en automaat werden vervangen, volledige kabelboom nagezien en hersteld, véél fouten rechtgezet van dingen die bij de vorige ombouw verkeerd zijn gedaan, achterstallig onderhoud, ...

De Jeep was net op de valreep klaar om aan de Jamboree 2013 deel te nemen. Heb die 3 dagen zonder echte problemen kunnen rijden!

klik op de foto's voor vergroting en uitleg

000 Een klein fortuin aan onderdelen aangekocht 001 De kabelboom was een ramp, veel losse (stroom)draden, draden aan elkaar verbonden enkel met wat plakband, enz 002 kabelboom uit de Jeep gehaald 003 enkele onbeschermde draden 004 Met schema's erbij alles controleren en waar nodig aanpassen
005 006 007 Remklauw vooraan blijft plakken 008 Zuiger heeft z'n beste tijd gehad 009 Beide remklauwen vooraan vervangen
010 Wiellagers vooraan zijn ook aan vervanging toe 011 Een degelijke elektrische Fan met 2 snelheden, afkomstig van een ZJ 5.9 zal wel volstaan om deze te koelen 012 Om de cardan achteraan zo lang mogelijk te maken, dient de radiator maximaal naar voor te komen. Dus de Grill aanpassen zodat er een degelijke Fan achter kan 013 Ook de beugel aan het chassis moest wat ingekort worden 014 Extra oliekoeler voor de automaat
015 Montagebeugels voor de Fan, met een extra beschermrooster, zodat de Fan bij waterslag niet in de radiator kan draaien 016 Radiator gemonteeerd 017 Fan gemonteerd 018 Slechte motor, verkeerde automaat, en te lange tussenbak eruit gehaald 019 Nieuwe motorsteunen aan het maken
020 Motor komt zo 8cm meer naar achter, en 4cm lager te liggen. Heb ook nog extra  gaten voorzien om die nog 4cm te zakken, eens de uitlaat is aangepast 021 NV249 van een 98 GC open gedaan, om de ingaande as ervan te gebruiken 022 Verschil tussen de twee ingaande assen. Ook het lager is anders, de ene gebruikt een enkel lager, de ander een dubbel 023 Het opnieuw monteren van de NV231 tussenbak 024 Klaar voor z'n deksel
025 Montage van de oliepomp en de  ring voor de snelheidsmeter 026 Verschil in diameter tussen de originele en de nieuwe uitgaande Yoke is goed te zien 027 Met de gewone SYE kit 028 Na de aanpassing, met de super korte SYE kit 029 Toch een goeie 8cm korter
030 Onderdelen van een '98 NV249. Iemand die onderdelen nodig heeft, visco heeft 38000kms 031 De oliepomp en de koppelomvormer laten reviseren 032 Nieuwe dichtingen in de automaat geplaatst 033 Rembanden automaat bijregelen 034 Kleppenblok aan het monteren
035 Kleppenblok opnieuw gemonteerd 036 Voorzien van nieuwe filter 037 Van de gelegenheid gebruik gemaakt om een aftapplug in het carter te monteren, eveneens een temperatuursensor geplaatst 038 Motor (Magnum 5.9), automaat (46RE) en tussenbak (NP231) vormen nu een geheel. Nu dus 19,5cm korter dan de vorige setup! 039 Buis gelast in koker chassis waar de motorsteunen komen voor extra stevigheid
040 De Throttle body aan het reinigen 041 De Dodge en Jeep sensoren verwisseld 042 Klaar om gemonteerd te worden 043 Dedju, moet natuurlijk nog wat zakken en naar achter 044 De heim joint bovenaan de track bar vervangen, want had speling. Is niet moeilijk, want bij het uitveren overschrijdt deze de maximale hoek dat deze aankan!
045 Om het probleem van de heim joint aan de trac bar op te lossen EN het probleem van bumpsteer op te lossen 046 Ik heb voor die van Pro Comp gekozen omdat deze er steviger uitziet dan deze van RE. Moest wel de tracbar van RE een bochtje extra geven 047 048 Even goed de vooras laten flexen om de bumpstops en cardan op te meten 049 Bumpstop wordt nog 1cm langer
050 Cardan vooraan doorgeslepen en klaar gemaakt om in te korten 051 Aftekenen 052 lassen en klaar 053 Grill, radiator en Fan gemonteerd. Had goed gemeten, heb nog zo'n cm ruimte over 054 Veel belovende gebruiksaanwijzing bij de tera trip extra korte SYE kit
055 Stuurhuis gedemonteerd voor revisie 056 057 Oude rommel 058 en terug gemonteerd 059 Ook de O-ringen van de aansluitingen vervangen
060 Leiding voor koelwatersensor aan het aanpassen 061 062 063 Geplooide skidplate benzinetank en lekke benzinetank gedemonteerd 064 onderste stuk skidplate afgeslepen, uitgedeukt en on de roestomzetter gezet
065 En op een andere skidplate gelast 066 Bodem is nu 2x zo dik 068 Achteras te ver naar voor, loopt aan. Ook is de hoek van het kruisstuk van de cardan niet goed 069 Loopt vooraan aan bij het inveren 070 Achteraan plaats over
071 Draagarm aangepast, nu is de hoek van de cardan wel goed 072 En staat het wiel mooi in het midden van de wielopening 073 Bumpstop achteraan aangepast 074 Cardan achteraan verlengd 075 Uitgeveerd
076 Ingeveerd 077 078 Nu aangepast naar 2 banken met elk heb lambda sensor. 079 Een zicht op de motorruimte 080 Stroomverdelerkap en rotor vervangen
081 En nieuwe bougies 082 Zowel in de TJ als de ZJ hebben de vorige eigenaars een toevoeging in het koelwater gedaan om een lek te dichten. Dus nu eerst al die brol eruit spoelen 083 De op maat gemaakte cardans zijn binnen. Die dat ik zelf gemaakt heb zijn reserve 084 Niet alleen is de schuifafstand dubbel zo lang, ook de splines zijn een pak steviger 085 Achterste cardan gemonteerd, is een pak langer dan de vorige!
086 Vrijloop en rem winch werkt niet. Winch heeft teveel water gezien aan de binnenkant 087 Binnen in de trommel zit nog meer troep