Aankoop 1997 Jeep Wrangler TJ, met 5.9L V8 motor en RE Long Arm Kit

 

Eind augustus 2011 heb ik deze Jeep gekocht in Nederland via een online advertentie. De verkoper was Rob van den Berg uit Nigtevecht, zaakvoerder van www.jeep-service.nl en www.jeeponderdelen.com  .

Mijn ervaringen over deze verkoper zijn zéér negatief! Hieronder kan je mijn lijdensweg lezen...

OPGEPAST, deze verkoper is ook creatief in het verzinnen in namen. Momenteel adverteert hij onder de naam "classic horsepower" !

 

Hieronder zie je de advertentie waar het allemaal mee begonnen is.  Aan m'n rode toegevoegde tekst kan je al zien dat deze advertentie niet strookt met de werkelijkheid!  (dit bleek later, na de aankoop)

 

Nigtevecht is van hier zo'n 3,5 uur rijden, eens aangekomen de Jeep wat bekeken en uiteindelijk gestart.  Toen ik naar de uitlaatgassen keek, zei Rob "hij heeft nog koud, is normaal dat ie rookt".  Uiteindelijk heeft de motor niet de tijd gehad om op temperatuur te komen, Rob zette de Jeep snel op mijn aanhangwagen.  Testrit heb ik dus ter plaatse niet gedaan (Jeep was niet meer voorzien van geldige nummerplaten).

Uiteindelijk, na veel te goedgelovig geweest te zijn, de rit van 4 uur aangevat naar huis.

Eens thuis gekomen, de Jeep van de aanhangwagen direct in de garage gezet.

's Anderdaags eens gekeken als alles wel werkte, en toen begon ik snel spijt te krijgen van deze aankoop!

*Om te beginnen de motor laten warm draaien, en wat rond de Jeep gekeken.  Is een elektrische Fan, die de radiator moet koelen. Het viel me op dat deze erg traag en onregelmatig draaide, véél te traag om te kunnen koelen. Uiteindelijk maar de waterstraal van een tuinslang op de radiator gericht om deze af te koelen.

    De Fan gedemonteerd, de koolborstels bleken aan vervanging toe:

    De Fan werkte nadien terug "normaal" maar is naar mijn inzien te klein en zo onvoldoende om de motor te koelen bij terreingebruik. Ook is de fan is voor de radiator gemonteerd waardoor deze minder rendement heeft en ook naast de oliekoeler!

 *Ook was er een tikkend geluid te horen in de motor, ik veronderstel een tikkende klep:

 

*Eens de motor dan op temperatuur was, de uitlaatgassen bekeken.  Ziet er naar uit dat ie wel olie verbruikt!

 

*Dan maar beslist om de compressie eens te meten.  De cilinders aan de voorkant van het blok hebben voldoende druk (minimaal 7 bar is voorgeschreven), maar verschillen onderling wel véél te veel!  De cilinders 4 & 8 hebben véél te weinig druk!  Dit blok heeft waarschijnlijk wel al eens warm gelopen (tijdens de Jamboree?)...

 

*Aanduiding oliedruk is te hoog (ook bij warme motor)

*Koelwaterlek tussen motor en automaat + tussen motor en cover distributieketting

*Radiator lekt aan bestuurderskant

*Benzineleidingen zijn uitgedroogd, te vervangen (zouden ze bij de APK toch moeten gezien hebben!!!)

*Deuk in onderkant benzinetank, met zeer klein benzinelek tot gevolg

*Acceleratorkabel automaat was niet aangesloten

*Stuurhuis lekt olie aan pitmanarm, minimale speling op uitgaande as

*Speling op Trac-bar vooraan.  Dit omdat niet alle onderdelen van de RE longarmkit gemonteerd waren waardoor bij het uitveren deze geforceerd werd.  Ook was er sprake van Bumpsteer, aangezien er wel een Drop Pitman Arm gemonteerd was, maar niet de voorziene Drop Trac-bar Bracket!

*Binnen bediening winch werkte niet

*Rem winch werkt niet, evenals de clutch

*Slecht contact voeding compressor ARB (werkt soms wel, soms niet)

*De "nieuwe" softtop zit aan de binnenkant onder de schimmel

*Gordels blokkeren beide niet

*Kabelboom is een chaos, verschillende (stroom)draden doorgeknipt en/of beschadigde isolatie

*Lamp check engine brandt niet bij controle, lampje was uitgenomen om fouten onzichtbaar te maken

*PCM blijft in open loop

*Lambda sensor defect

*is geen 46RE automaat zoals hij vermelde, hierdoor zijn er verschillende foutmeldingen (mogelijks de oorzaak waarom de PCM in open loop blijft hangen?)

*Automaat en olieleidingen lekken op verschillende plaatsen ATF

*Koplampen niet waterdicht door ontbreken rubber beschermkap, zit vuil en condens in en begint te oxideren

*Vermelde 6” RE longarm veringlift is minder dan 6” waarvan niet alle onderdelen gemonteerd zijn

*Remklauwen (alle 4) zijn aan vervanging toe

*...

 

Deze Jeep werd in het verleden (eigenaar voor Rob) onderhouden bij Maasbach 4x4. Na een telefoontje met Erwin, om de onderhoudshistorie te achterhalen, kreeg ik al snel een bevestiging van mijn vermoeden.  Hij zei "deze motor is op, en heeft een grondige revisie nodig" en de automaat komt waarschijnlijk van een oude Cherokee...

Aangezien Rob met deze TJ heeft deelgenomen aan de European Jeepers Jamboree in juni 2011 (met dagtemperatuur rond de 35°C in de Belgische & Franse Ardennen) moet hij wel gemerkt hebben dat deze Jeep mankementen had!

Als je bij een handelaar (jeep-service) een wagen koopt ter waarde van zo'n 17.000 euro, zou je toch verwachten dat je garantie krijgt?!? (wat ook wettelijk verplicht is) Maar als je de online advertenties van Rob bekijkt, zie je dat de meerderheid van z'n voertuigen als particulier ingeschreven zijn op zijn naam, en niet op de naam van de zaak.  Op deze manier probeert hij dus de belastingen en de garantie te ontlopen! Na het vaststellen van al deze mankementen heb ik contact opgenomen met een raadsman. In het gerechtelijk milieu spreekt men hier van een "valse particulier".  Op een aangetekend schrijven, waar ik hem op z'n plichten wijs, reageert hij gewoon niet! Ik twijfel nu nog om een gerechtelijke procedure op te starten, maar heb niet echt zin om een lang aanslepend spelletje te spelen. Ik wil gewoon kunnen rijden!

Ik kan, aan de hand van deze ervaringen, enkel maar oproepen om op te passen om met Rob zaken te doen!!!  Want helaas, ik ben niet z'n enige slachtoffer!  Jammer dat ik hiervoor zo veel leergeld moest betalen!  Een verwittigd man ...

Nu, bijna een half jaar na aankoop, heb ik nog steeds niet echt met de Jeep gereden, de homologatieprocedure in België is iets waar je erg véél geduld bij moet hebben...  Duimen dat het mij alsnog lukt om deze hier legaal op de weg te krijgen, en om deze op een betaalbare manier opnieuw in goede staat te brengen!

 

Update december 2012:

Omdat hier de homologatieprocedure een ramp is, en omdat ik niet denk dat deze Jeep zal gehomologeerd zijn tegen de Jamboree in mei 2013 heb ik deze Jeep een week online te koop geplaatst. In de onderstaande advertentie wouw ik zo eerlijk mogelijk zijn, dus een omschrijving van herstellingen en defecten is hier op z'n plaats...

Blijkbaar had Rob deze advertentie snel gezien, en moest hij nog eens bewijzen wat voor leugenaar hij is met onderstaande advertentie:

Hierbij effe z’n onzin verklaren:

*Deze Jeep heeft na ruim een jaar duwen en trekken nog steeds geen Belgisch kenteken. (dit is België)

*Zijn definitie van “door ons verkocht als zijnde opknapper” is uiteraard ook hier weer een grote leugen! Zoals je in zijn advertentie bovenaan deze pagina kan zien, stond er “iets gebruikssporen bij instap en stoel, verder in goede staat”! Nergens in zijn advertentie is ook maar iets te lezen van defecten! (ik weet ondertussen wel dat HIJ deze heeft GEKOCHT als opknapper!)

*Zijn definitie van “vrijwel geruild” is dus een rijdende Jeep (mijn groene CJ die hij voor enige tijd voor 14500 euro te koop heeft geplaatst), die wel 100% in orde was en terreinvaardig + 3000 euro die ik moest opleggen. (som = 17500 euro) Ook waren er bij mijn CJ nog veel onderdelen, softtops (meervoud), softdeuren, voorruit, ... bij.
Dat mijn CJ wel in orde was heeft Rob zelf al bewezen, hij kan ermee aan evenementen deelnemen, ik kan dit niet met de rode TJ! (bij m’n laatste rit met de CJ, op de Jamboree, was ik eerste op de proloog, en tweede algemeen zwart klassement. Rob was met de TJ op de Jamboree maar niemand heeft hem echt zien rijden)

Ik heb een aankoopovereenkomst van Rob, ondertekend, met het bedrag van 17000euro. Ik zou die van mij niet weg doen voor minder dan 14000, en heb dus nog 3000 opgelegd! Ik heb ook ZIJN advertentie toen opgeslagen, daar staat duidelijk 16900 euro op!

*Om een voertuig in te voeren bij de douane heb je eenmaal een verkoopovereenkomst nodig. Als daar nu 5 euro of 50000 euro op staat, dit maakt hen niets uit. Dit is gewoon het bedrag die we samen zijn overeen gekomen. Dit bedrag heeft niets te maken met "tillen van de douane"!

*Pas op met zakendoen met mij? Bij deze een oproep aan diegene die bij mij al iets gekocht hebben en die er klachten over hebben, maak u bekend. Ik ken er in ieder geval geen, integendeel, ik krijg meestal zelfs positieve reacties!

*Zijn “geld erachteraan te gooien” was een voorstel (eind juni dit jaar!!!) dat ik bij hem voor 1000euro (winkelprijs!) onderdelen kon krijgen, maar dan moest ik alle negatieve commentaren ineens gaan goedpraten. Ik had ondertussen reeds alle onderdelen gekocht, en heb geen zin om hem te sponsoren met z’n winkelprijzen! In mijn minnelijke schikking vroeg ik 3000 euro, cash. Heb hen dan laten weten dat ik akkoord kon gaan met 2000 euro cash. Dus dit is zijn definitie van “chanteren”.

*Maanden na de aankoop, en nadat hij wel al (terrein)gereden heeft met de CJ, had ik inderdaad geen zin om terug 500km te rijden om alles ongedaan te maken. Als koper heb ik het recht herstelling te eisen, wat ik ook gedaan heb, maar zonder enig gevolg.

 

Uiteindelijk de Jeep niet verkocht, maar hersteld, want zo was er echt NIET mee te rijden.

De eerste echte herstellingen