Jeep Home Jeep Geschiedenis Jeepgroet

Jeep Reclame

Jeep Spreuken Jeep Te koop
Jeep Agenda Jeep Foto's Mijn Jeep Jeep Gastenboek Jeep Links Jeep Forum

Het in eigendom hebben, registreren en of rijden met een Jeep betekent dat u kennis moet hebben genomen van de volgende regels. Het niet naleven van deze regels kan resulteren in het genegeerd worden door andere Jeepers als u langs de kant staat of omgeven bent door Yugo's, Toyo's, Laro's etc.

De definitie van de Jeepgroet.
Een etiquette van rijders, in een superieur voertuig. Deze rijders hebben een hoge mate van eergevoel, stijl, klasse en stellen geen eisen aan comfort en stellen alles in het werk om eigenaar te worden van het voertuig; de Jeep. De beweging bestaat uit het zijdelings heen en weer bewegen van een of twee handen, al naar gelang de omstandigheden, maar kan eventueel aangepast worden aan regionale gewoonten.
.
Voorbeelden van aanpassingen ten behoeve van omstandigheden of regionale gewoonten:
  • Zonder dak: een hand boven het raam uitsteken of vanuit het zijraam wat natuurlijk openstaat.
  • Zonder dak in een sneeuwstorm: rillen en knikken, handen mogen vastgevroren aan het stuur blijven zitten.
  • Bij het zien van een lagere klasse of een chauffeur met een stropdas: steek uw vinger op vanaf het stuur en geef een bescheiden hoofdknik. PS niet de middelvinger.
Om deze regels enige inhoud te geven zijn er een aantal categorieŽn gemaakt. Deze categorieŽn voorzien de rijder van een aantal punten waaruit u de status van de desbetreffende Jeeper kunt halen. Deze categorieŽn zijn:
  • De jeepgroet hiŽrarchie (JGH): gebaseerd op het voertuig. Houd rekening met het nostalgische karakter van het voertuig, en de toewijding van de eigenaar om hem strijdbaar te houden.
  • De gewijzigd uiterlijke categorie (GUC): gebaseerd op wat u met uw Jeep doet.
  • Aanpassingen aan de uitmonstering (AU): wat u bouwt.
Algemene regels:
1. Alle Jeepers zijn verantwoordelijk voor het in stand houden van de Jeepgroet. Zeker wanneer zij in contact komen met een hoger scorende Jeep, moeten zij de groet volhouden totdat:
  • A, de groet wordt beantwoord
  • B, de groet wordt genegeerd
  • C, de hoger scorende Jeep u gepasseerd en uit het zicht verdwenen is
  • D, de zijkant van de weg toch dichterbij is dan u denkt.

2. Alle Jeepers moeten de groet beantwoorden, behalve wanneer ze een negatiever (onder 0) scorende Jeep tegen komen. (hetgeen dus in de praktijk zelden voorkomt)

3. Alle Jeepers worden aangespoord (niet verplicht) om de negatiever scorende Jeeps te groeten. Dit om de desbetreffende rijders te leiden en begeleiden naar een hogere score en om hen te wijzen op hun verantwoordelijkheden ten opzichte van de buitenwereld, evenals om te zorgen dat hun verkeerde manier van leven gecorrigeerd wordt.

4. Wanneer u niet zeker bent van de status van de tegemoet komende rijder of niet in staat bent om de klasse in te schatten, zijn de regels als volgt: onmiddellijk groeten. Dit om de diepere gedachte achter de Jeepgroet niet verloren te laten gaan. Dus als u twijfelt: zeker zwaaien!!!

 

Als eerste, de Jeepgroet hiŽrarchie (JGH).

  • Pre-CJ (Willys, Kaiser, MB, etc): 30 punten
  • Pre-AMC CJ: 27 punten
  • CJ: 25 punten
  • Commando: 20 punten
  • Wrangler YJ: 16 punten
  • Wrangler TJ: 15 punten
  • Cherokee, Wagoneer: 10 punten
  • Alle andere Jeeps: 5 punten
  • Alle andere 4WD wagens: 1 punt BEHALVE yuppie wagens
  • Gewone wagens: 0 punten
.De gewijzigd uiterlijke categorie (GUC):
GUC's moeten in overweging worden genomen bij alle Jeep contacten, en groetpatronen moeten hierop aangepast worden. GUC 5 is de gemiddelde- de geaccepteerde norm. GUC 1 t/m 4 verhogen de status. GUC 6 en 7 verlagen de status.
  • 1. Zonder dak: wagen, chauffeur en passagiers bedekt met modder: +30
  • 2. Bikinitop: wagen en sommige passagiers bedekt met modder: +20
  • 3. Zonder dak: wagen bedekt met modder: +10
  • 4. Zonder dak: tijdens een regen- of sneeuwbui, of een bewolkte koude dag: +5
  • 5. Een beetje smerig: 0
  • 6. Duidelijk net gewassen maar toch een beetje smerig geworden: -10
  • 7. Gepoetst, droog, glimmend en zonder krassen: -30

Aanpassingen aan de uitmonstering (AU).

Extra aandacht moet hier geschonken worden aan de mechanische staat waarin het voertuig zich bevindt, inclusief alle modificaties voor trialvaardigheid, comfort en uiterlijk vertoon. Dit zijn de zeer belangrijke AU's. Punten voor AU's worden alleen maar toegekend op het moment dat de klus geklaard is. Niet iedereen die plannen heeft om ťťn of meerdere AU's uit te voeren, komt daartoe.
AU is een moeilijke categorie om te beoordelen, laat staan op waarde te schatten. (Denk hierbij aan het elkaar tegemoet rijden aan 100 km/u, bedekt onder de modder, etc.). Maar indien mogelijk moet de AU wel betrokken worden in de score. Als een voertuig dusdanig bedekt is met modder dat u niet in staat bent om de desbetreffende AU vast te stellen, moet u aannemen dat de AU-score in combinatie met de voorgaande JGH-status, afgewogen aan de GUC-status een plaats in de lijst aangeeft die af te meten is aan de staat waarin het voertuig zich bevindt. Is deze score gelijk of beduidend hoger, dan dient u te beginnen met groeten. In geval van twijfel: ook als eerste groeten.
De volgende hoofdstukken geven u enig inzicht in de score-opbouw.
.
Motor:
  • Standaard, pre-CJ, werkend: +2
  • Standaard, 8 cyl.: +2
  • Standaard, 6 cyl.: +2
  • Standaard, 4 cyl.: 0
  • Niet standaard, 8 cyl.: +3
  • Niet standaard, 6cyl. (vervanger van een 4 cyl.): +2
  • 6 cyl. (vervanger van een 6 cyl.): 0
  • Niet standaard, 6 cyl. (vervanger voor een 8 cyl.): -1
  • Niet standaard, 4 cyl.: -1
Aandrijving modificaties:
  • Verbeterde mechanische onderdelen (krukas, nokkenas, etc.): +2 per onderdeel.
  • Aangepaste versnellingsbak: NV 4500 of Turbo 400: +3, alle anderen: +2
  • Aangepaste tussenbak: +2
  • Aangepaste uiterlijke motoronderdelen (headers, uitlaat, oliepomp, luchtfilters, etc.): +1 per onderdeel.
  • Geheel standaard in een vůůr 1970-model: +3 (voor nostalgie en het nageslacht)
  • Alle comfort verwijderd om meer vermogen te krijgen: +2
Banden:
  • Standaard of ondefinieerbaar: 0
  • Originele banden onder een pre-CJ: +2
  • Enigszins vergroot (tot 31"): +1
  • Meer dan 31" met bodymodificaties: +2 per inch
  • Elke maat volledig bedekt met modder: +2
  • Harde banden < 31" met een nog kleiner reservewiel: -1
  • Straatbanden: -10
Vering:
  • Standaard, pre-CJ: +2 (indien de chauffeur na een uur rijden nog steeds kan lopen)
  • Bodylift: +1 per inch
  • Verhoogde veren: +2 per inch
  • Veren op de as: +3
  • Verzwaarde schokbrekers: +2
  • Verlaagd: -20
Diverse accessoires en verbeteringen:
  • Lier, zwaar, duidelijk gebruikt: +2
  • Lier, zwaar, mate van gebruik niet vast te stellen: +1
  • Andere lier, duidelijk gebruikt: +1
  • Kleine, met chroom bedekte speelgoedlier: -1
  • Lockers: +2
  • Aangepaste assen: +1
  • Aangepaste versnellingsbak: +1
  • Elk accessoire verchroomd, onnodig en glimmend: -1
  • Elke neonaccessoire: -2
  • Brandblusser:+1
  • Tow hooks: +1
  • Krik en sleepkabel: +1
  • Sidebars, bekrast en gedeukt: +2
  • Sidebars, glimmend en geen krassen: -1
  • Staalplaten op de onderkant van het voertuig: +1
  • Diamantplaat op de zijkant: +2 (indien bekrast) -2 (indien glimmend en onbeschadigd)
  • Extra benzinetank of een oversized tank: +1
  • Dakrek of een drager achterop de wagen: +1
  • Multidisk cd-speler: -1
  • Meer dan ťťn subwoofer: -1 per stuk
  • Verbanddoos: +1
  • Compressor : +1
  • Lasapparaat: +1
  • Akelig glimmende naafkappen: -1
  • Met een roller bijgewerkte lakschade: +1 (met de gedachte dat het toch wel weer zal beschadigen)
  • Chromť spiegels: -1
  • Kinderen in het voertuig: +1 per kind (in verband met de juiste training en indoctrinatie) +2 indien bedekt met modder, -4 indien ze niet in de gordel zitten.
  • Zelf meegemaakte evenementstickers: +1 per sticker
  • Geleende stickers: -2 per sticker
  • Stickers met geen 4WD gerelateerde onderdelen en/of bedrijven etc: -2 per sticker
  • Correcte 4WD-houding en mentaliteit, gezien en bewezen: +3
  • Voorraam naar beneden: +1 (+2 in de regen)
  • Dode muggen op het gezicht/tanden: +1 (+2 indien langer dan twee dagen zichtbaar aanwezig)
  • CB en/of GSM, alleen voor noodgevallen: +1, bij doorgeven van muziek: -10
  • Hi-jack: +2
  • Plamuur of polyester om onderweg gaten en scheuren in de body te repareren: +2
  • Extra verlichting om 's nachts op terrein te rijden: +1 per stuk
  • Nieuw Jeeplid aanbrengen: +5
Oorlogswonden:
  • Gedeukte motorkap, dak, etc, overduidelijk van een koprol: +3
  • Gaten boven het dashboardkastje, waar de handgreep heeft gezeten: +3
  • Zwaar gedeukte zijpanelen: +2
  • Bebloede zittingen: +2
  • Bumper in een V vorm: +2
  • Voor- of zijkant parkeerschade: -1
  • Accessoires gedeukt of bekrast: +1 per stuk
  • Zie bovenstaand, maar cadeau gekregen van uw echtgeno(o)t(e): +2 per stuk
  • Geen krassen of beschadigingen: -3 (+3 indien het een gerestaureerde pre-CJ betreft)
  • Alles wat een zwaar leven aanduidt: +2 per stuk

.Toelichting (naschrift):

Elke Jeeper moet de regels interpreteren naar eigen goeddunken. Protest kan alleen aangetekend worden bij Chrysler USA. Jeepers worden ten sterkste uitgenodigd om de gedachte van deze regels uit te voeren. Hoofdregel blijft: in geval van twijfel groeten!!!
Sommigen zouden kunnen gaan denken (klagen) dat deze regels tweedracht zal zaaien onder Jeepers. Dit mag NOOIT de bedoeling zijn!!! Alle Jeepeigenaars moeten een front vormen, wij zijn de enigen met dit reglement. Hetgeen nooit mag inhouden dat andere Jeepers gediscrimineerd worden omdat dat ze een lagere score halen. Misschien zijn ze niet op de hoogte van het bestaan hiervan. Als dat het geval is, help ze dan. De regels zijn bedoeld voor de lol en de erkenning van mede-Jeepers die tijd en geld blijven steken in het aanpassen van hun Jeep. Wij hebben deze regels niet bedacht. Ze stammen uit het vaderland van de originele Jeep. We willen alleen de boodschap van de "Jeep life-style" uitdragen.
Indien u eigenaar of bestuurder van een Jeep bent, dan bent u vrij om deze regels te kopiŽren en te verspreiden.
.
Mijn mening:
Met sommige punten (vooral bij "oorlogswonden") ben ik het oneens, want hoe kan een Jeep beter scoren als het meer op een wrak lijkt?
 
Persoonlijk vind ik dat de Jeepgroet zeker in stand gehouden moet worden. Wat meestal ook het geval is. Wel jammer dat de Cherokee- en Grand Cherokee-eigenaars (chauffeurs met een stropdas) hier zelden of nooit aan meedoen.
 
Dus, als je een Jeep ziet, put your hand in the air!!!

 

Stuur me een mailtje Vragen, opmerkingen of suggesties? Mail naar de Webmaster.

Terug naar het begin van deze pagina.