www.jeepershome.be

Jeep Home

Jeep Grand Cherokee LX

5900cc  V8

1998

Aangekocht op 21 januari 2010.

Verkocht eind oktober 2012.

 

Technische eigenschappen:
 
Bouwdatum:  Februari 1998
Koetswerkkleur:   Deep Slate
Motor:   5.9L   V8   241Pk @ 4050tr/min  472Nm @ 3050tr/min
0-100km/h:  6,8 seconden (testresultaat Motor Trend)
Versnellingsbak:   46RE met versterkte uitgaande as
Tussenbak:   Quadratrac heavy duty NV249 Full Time 4x4
Achteras:   Dana 44A met track-lock Limited slip
Vooras:   Dana 30
Ring And Pinion:   3,73
Brandstof:  Benzine / LPG(i) Romano
Velgen:     16" x 7"
Banden:    P225/75R16
Aantal geproduceerd:  14.286

 

 

Eerste herstellingen na aankoop:
 
Toen ik de Jeep na aankoop eens goed bekeek zag ik dat deze wel wat onderhoud kon gebruiken.  Volgende punten heb ik aangepakt:
 
-Motorolie + filter vervangen + alle smeernippels gesmeerd.
-Bougies vervangen.
-De automaat had onvoldoende olie, en deze was bruin van kleur.  Deze vervangen door de voorgeschreven ATF+4 olie, en eveneens de rembanden aangespannen en de filter vervangen.
-De olie in de differentiėlen vervangen, achteras met toevoeging voor de Limited slip.
-Bij het schakelen tussen achteruit en vooruit was er een "klonk" te horen.  De bovenste draagarmen van de achteras waren aan vervanging toe.
-Na een rit van 30km bij buitentemperaturen van zo'n 5 graden kwam de motor nog niet op bedrijfstemperatuur.  De (niet originele) thermostaat was aan vervanging toe.
-De stuurbekrachtiging was minimaal bij stationair toerental.  Na het vervangen van de eveneens bruine olie door ATF+4 vloeistof is alles normaal.
-Bij het nemen van een bocht wringt de wagen.  De visco van de tussenbak dient vervangen te worden.
-Het stationair toerental op LPG was erg onregelmatig en bij vochtig weer viel ie regelmatig stil.  De CO uitstoot was eveneens te hoog.  De twee verdampers waren aan een revisie toe.
-De fuseepennen van de vooras (links en rechts) hebben speling en dienen vervangen te worden.
-Enkele gaten in de uitlaatdemper geroest.  Deze gaten zijn nu gedicht.
-De achterklep blijft niet open staan.  De pompen dienen vervangen te worden.
-De airco werkt niet, er zit geen druk op het systeem.  Deze dient gevuld te worden met een toevoeging om een vermoedelijk lek op te sporen.
 
 

 Enkele foto's van de eerste werken:

 

001 Filter voor automaat gekocht 002 Zo'n 4 liter bruine ATF kunnen aflaten 003 Remband voor het aanspannen 004 Remband aan het aanspannen 005 Nieuwe filter gemonteerd
006 En dik 7 liter ATF kunnen bijvullen 007  ook de olie van de differentielen ververst 008  De twee achterste versleten draagarmen 009 Oud en nieuw 010 Eerste is vervangen
011 Motor krijgt niet voldoende warm na 30km rijden 012 Nieuwe thermostaat gekocht 013 Nieuwe thermostaat 90° 014 Nieuwe thermostaat gemonteerd 015 Bijna klaar voor proefrit
016 Na 4km op bedrijfstemperatuur 017 De oude thermostaat made in Germany 07-00 dus niet de originele 018 De olie van de servo was duidelijk aan vervanging toe 019 Na het aflaten terug rode ATF4 in gedaan  

 

 

 

Filmpje:
 
Optrekken van 0 naar 220km/h:

 

 

 

Stuur me een mailtje Vragen, opmerkingen of suggesties? Mail naar de Webmaster.